duminică, 15 februarie 2015

Interviu cu scriitorul Radu Găvan

Spune-ne, mai întâi, ceva despre tine Radu. Ceva ce cititorii ar trebui să ştie despre autorul romanului Exorcizat.
 Am 36 de ani, sunt căsătorit, am un băieţel. Sunt un tip obişnuit, cu o viaţă obişnuită şi, sincer să fiu, nu prea mă dau în vânt să vorbesc despre mine. Prefer să vorbesc despre scrisul meu.  

Când scrii? Ai capacitatea să aşezi în orice moment rânduri pe hârtie sau ai momente de maximă inspiraţie când scrii? 
Nu există maxima inspiraţie, există doar nevoia de a da o formă gândurilor. Când nevoia creşte, scriu.  

De ce ai ales Editura Herg Benet?
Herg Benet este o editură cu suflet şi potenţial, un loc în care se găsesc oameni pasionaţi, oameni talentaţi, oameni buni. Oameni pe care sunt mândru să îi numesc prietenii mei. Împreună vom face lucruri frumoase, sunt sigur de asta. 

Care sunt cărţile care consideri că au avut o influenţă decisivă pentru formarea ta ca om?
American Psycho! M-a ajutat să devin psihopatul de azi. :-D Am glumit, sunt foarte multe cărţi din care am avut de învăţat câte ceva, cărţi care m-au atins, cum ar fi Oliver Twist, Jocul lui De Niro, Pervertirea, Shining, Portretul lui Dorian Gray. Mă rog, astea îmi vin acum în minte, dar mai sunt multe, multe altele. Şi da, American Psycho este cartea mea favorită, chiar există în Exorcizat un capitol în care aduc un mic omagiu acestei capodopere.   

Ai vreun personaj favorit din volumul tău de debut? Daca da, care este?
De fapt da, chiar am un personaj preferat. Este vorba despre protagonistul romanului - tânărul fără nume, povestitorul, cel care face lucrurile să se întâmple. Mă identific cu lupta lui, cu dorinţa disperată de mai bine.   
  
Cât de mult te asemeni cu personajele din carte?
Sunt copiii minţii mele. E ceva din mine, cât de puţin, măcar un suflu de viaţă acolo, în toate personajele mele, chiar şi în cele mai groteşti.



Ce gen de cărţi preferi?
Îmi plac cărţile care mă înjunghie până la lacrimi. Detest lecturile comode. 

Ce ai simţit când ţi-ai văzut cartea pe rafturi?
Bezmeticeală maximă. Era ca şi cum mă priveam în oglindă şi nu mă recunoşteam. Apoi a venit un frumos sentiment de împlinire, de linişte, după care a năvălit panica - Dacă nu se vinde?! Dacă nu place? Ce mă fac, ce mă fac? Oh, vai, oh, vai, ce mă fac? :-D După care m-am dus să mă culc.

Cui recomanzi romanul Exorcizat?
Tinerilor între 18 și 99 de ani. J Celor cu mintea deschisă şi sufletul tânăr. Exorcizat este o carte dură, un pumn strâns, dar, în momentul în care pumnul se desface, vezi sufletul ce pulsează acolo, în palma întinsă.  


Ce planuri de viitor ai? Mai pregăteşti vreo carte?
Da, un microroman. Se numeşte Neverland şi vorbeşte despre un tată şi fetiţa lui. E aproape gata, posibil să apară anul acesta, nu ştiu încă. Am început, de asemenea, lucrul la a treia carte. 

Consideri că autorii români sunt subapreciaţi?
La noi, lumea merge, în general, pe pariul sigur, pe autorii consacraţi sau premiaţi, ceea ce înseamnă că un talent nou apărut pe piaţa de carte din România, oricât de mare ar fi, nepromovat suficient, nu va primi recunoaşterea meritată din partea publicului. Cred că talentele reale trebuie promovate într-un mod atractiv, poate chiar agresiv. 

Ai vreun mesaj pentru alţi scriitori care vor să-şi vadă opera pe hârtie de tipar?
Dacă ei cred în talentul lor, să nu renunţe. În aventura asta cu publicatul e uşor să renunţi, mai greu e să îţi respecţi visul. Bine, e adevărat că se publică şi cărţi pentru care au murit degeaba copacii. Pe de altă parte, dacă oferi ceva bun şi alegi totuşi să renunţi la un moment dat, probabil că publicatul nu e de tine şi asta e.  

Ce le-ai transmite tinerilor cititori ai acestui site şi totodată, ce le-ai transmite celor care ţi-au citit sau îţi vor citi romanul?
Citiţi cât de mult puteţi, căci o faceţi pentru voi în primul rând, iar de se întâmplă să puneţi mâna şi pe Exorcizat şi doriţi mai apoi să stăm de vorbă, vă aştept cu drag. Este o bucurie imensă pentru mine atunci când primesc ceva înapoi de la cititor - un gând, o poză cu romanul, orice. Mă găsiţi pe facebook sau pe exorcizat.com. 

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu